باید شفافیت و آزادی رسانه‌ها را فراهم کنیم



احمد توکلی با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب در دین اسلام، گفت: «امر به معروف و نهی از منکر یک مسئولیت عمومی است. البته برای انجام این واجب، باید مقدمات آن را فراهم کرد.» به گزارش ایلنا، عضو ادوار مجلس در نشست «شفافیت و رسانه» که به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد،  اطلاعات و شفافیت را دو لازمه  امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: « اگر ما مدعی هستیم که کشورمان اسلامی است باید شفافیت و آزادی رسانه‌ها را فراهم کنیم. برای اسلامی ماندن ناچار هستیم به رسانه‌ها میدان دهیم و آزاد باشند. البته رسانه ذاتش خطاپذیر است ولی این فرصت برای ذینفع وجود دارد که به مسائل پاسخ دهد و اگر جواب ذینفع منتشر نشود، جرم اتفاق افتاده است.» وی با بیان اینکه رسانه‌ها در کشور ما چندان آزاد نیستند، خاطرنشان کرد:
از طرفی محافظه‌کاری و فساد در رسانه‌ها وجود دارد. به برخی رسانه‌ها نمی‌گویند که این کار را نکن یا آزاد نباش بلکه برخی رسانه‌ها ملزم به چهچهه زدن برای ذات قدرت هستند. محمود صادقی،


نیز در این نشست با تأکید بر اینکه رسانه برای مبارزه با فساد باید مستقل و آزاد باشد، گفت: در کشور ما افرادی که می‌خواهند فساد را افشا کنند، احساس امنیت نمی‌کنند و برای همین ترجیح‌شان سکوت است. این نماینده عضو فراکسیون امید مجلس  افزود:«سازمان شفافیت بین‌المللی سال ۲۰۰۰ درباره مبارزه با فساد گزارشی را منتشر کرد و قوه قانونگذاری انتخابی، قوه مجریه مستقل، قوه قضائیه مستقل، نهادهای نظارتی، رسانه‌ها، جامعه مدنی، جامعه جهانی و... را از عناصر مبارزه با فساد دانسته است.» رئیس فراکسیون شفافیت مجلس با تأکید بر اینکه دموکراسی بدون شرایطی برای بیان اطلاعات عمومی و دسترسی به اطلاعات مربوط حکومت کارآیی ندارد، به قوانین موجود در کشور در این‌باره اشاره کرد و افزود: « قانون اساسی نگاه حمایتگر به مطبوعات را دارد و در مقدمه می‌گوید رسانه‌های جمعی باید از اطلاعات برخوردار باشند و در اشاعه فرهنگ‌های اسلامی فعال باشند.» صادقی اضافه کرد: «قانون اساسی دولت را موظف به بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی از طریق استفاده از رسانه‌ها می‌کند و مطبوعات را به نوعی ابزاری برای بالا بردن سطح‌ آگاهی‌های عمومی می‌گذارد.
در اصل ۲۴ قانون اساسی، اصل بر آزادی رسانه‌ها گذاشته شده است. البته دو محدودیت هم گذاشته است اما اصل بر آزادی بیان است و قیود استثنا هستند.» مهدی محسنیان‌راد نیز در سخنانی به انتقاد از وجود انحصار در فضای رسانه‌ای پرداخت و گفت:«قانون اساسی ما چند مشکل اساسی دارد.
در یکی از مفاد آن گفته می‌شود آزادی عقیده وجود دارد؛ در حالی که این عبارت در جامعه امروزی معنای چندانی ندارد و باید گفته شود بیان عقیده آزاد است یا در بخش دیگری که انحصار تلویزیون
و رادیو در اختیار حکومت داده شده است، اصل چندان قابل قبولی نیست.»